söndag 1 januari 2012

Söndag 1 Januari

Vi börjar med Nyårsdesserten som var LingonParfait. Tjusig, tjusig.
Vispa äggula och florsocker. Vispa grädde. Rör ihop råröra lingon(lingon och strösocker). Blanda allt och ställ i frys minst 6 timmar. Dekorera med lingon.
Med mycket god mat och efter två omgångar med Plump, där jag fick stryk i vanlig ordning somnade jag innan tolvslaget. Tur var väl det för Lillebror vaknade straxt efter 4 och då gjorde ju Lilleman det också. Sen var det full fart igen. Ja inte på mig då, utan mest på Lilleman.

Till lunch blev det Potatis- och Baconsoppa. Värmande och gott.
Koka lök och potatis i buljong. Mixa. Blanda i stekt bacon och persilja. S&P. Till soppan fick vi tunnbröd, något jag älskar. Det finns gott om tunnbröd här i norr.

På eftermiddagen for vi iväg och fikade hos släktingar igen. Denna gång till generation Äldre. Trevligt.

Till middag åt vi Fiskgratäng med Potatis och Morötter den var verkligen F a n t a s t i s k

Koka vitfisk i ugnen, här spättafilé. Gör en sås på fiskbuljong, vitt vin, dill, grädde, äggula och dill, red med vetemjöl. Lägg den kokta fisken i form, strö på räkor, häll över såsen, rov över ost. Gratinera.

3 kommentarer:

  1. Åh! Vilken fin lingonparfait! Riktigt tjusig. Hur mycket ägg och socker använder du? :-)

    SvaraRadera
  2. Jag ska vidarebefodra frågan till min svärmor, det är hon som gjort den /Mojan

    SvaraRadera
  3. recept på Lingonparfait 4 p
    4 äggulor
    4-5 msk siktat florsocker
    ca 400 gr rårörds lingon
    3 dl vispgrädde

    vispa ägg o socker
    blanda i lingonen och sist vispad (ej för hård) grädde
    frys in. garnera gärna med frusna -½ tinade lingon

    SvaraRadera