fredag 23 december 2011

Fredag 23 December

När jag blev väckt 4 i morse var jag glad att jag gick och la mig klockan halv nio igår kväll. Jag fick somna om en liten stund, men sen var det fullt fart igen.

Idag gjorde jag Rödbetsalladen halvklar och Jansson Frestelse helt klar. Rödbetssallad: häll av rödbetor länge, hacka dem, låt rinna av lite till, salta och peppra, tillsätt majonäs och rör ihop. Jag tänker ha äpplebitar i också men de hackar jag i imorgon.
Janssons Frestelse: Strimlad potatis, gul lök, anjovis, anjovisspad, grädde, salt, peppar, smörklickar och ströbröd. 200 grader ca 45 minuter.
Mormor kom vid lunchtid, då åt vi Chili con Carne med Ris. Fräs gul lök, paprika och nötfärs. Ha i chilisås, vitabönor och kidneybönor. Krydda med vitlök, chili, salt och peppar.
Gårdagens middag glömde jag blogga om, men det var bara Korv med Ris. Stek korv och ha i en burk ajvar och en burk creme fraiche, s&p. Servera ärtor till.

Under eftermidddagen åt vi julgodis och lussebullar (julätandet har börjat) och till middag provade vi Skinkan och gjorde Dopp i Gryta.

Eftersom vi inte kokat skinkan själva, så gjorde vi en buljong på köttbuljongtärning, vatten, morot, lök, kryddpeppar, salt och lagerblad. Så doppade vi hårt och mjukt tunnbröd. Vi hade även skinka med senap, julkorv, ostar, wörtbröd, glögg och julmust till.
Idag såg jag med spänning fram emot att prova skinkan och i morgon längtar jag efter att prova sillarna och patén. Mmmm vad härligt med all mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar