tisdag 20 december 2011

Tisdag 20 December

Dagen började innan 5. Lilleman ska lämna sina nappar till tomten och detta var första natten utan napp. Det var hjärtskärande att höra honom i natt. Vid ett flertal tillfällen fick jag gå upp och trösta honom "napp napp" ropade han då. När vi pratade om det vid frukostbordet och jag frågade hur det kändes så svarade han "jobbigt" "men nu är dom borta". Efter dagis slog vi in napparna i julpapper och ritade på etiketten till tomten. I kväll somnade han som vanligt.
Jag började med julsillen idag. Tre sorters sill blir det på julbordet. Löksill, senapssill och citron-ingefära.
På bilden; Löksill. 1 burk inläggningssill 420g. Häll av lagen och lägg filéerna i en skål, låt stå under kallvattenkranen tills vattnet inte längre är grumligt och sedan lite till. Skär filéerna i centimetertjocka bitar. Koka upp lagen: 1,5 dl ättikssprit 12%, 1,5 dl vatten, 1,25 dl socker, 3 kryddpepparkorn och 1 lagerblad. Låt lagen svalna. Skär 1 röd lök, 1 gul lök och 1/4 purjolök. Varva löken och sillen i en burk, häll över den kalla lagen. Låt stå i 2 dygn i kylen innan servering.

Till senapsillen och citronsillen har jag förberett och lagt sill i ättikslag. Sedan gör jag dom klara på torsdag. Filéerna sköljde jag och skar på samma sätt som till löksillen. Lagen till 2 burkar inläggningssill: 4 dl socker, 3 dl vatten, 1 dl ättika 12%. Denna lag kallrörde jag tills sockret hade löst sig, sedan varvade jag sillen med 20 krossade kryddpepparkorn och 2 skivade röda lökar innan jag hällde på lagen.

Till middag blev det bara jag och Lilleman, maken är på julfest. Jag gjorde en Bönsalsa i Pitabröd med Yoghurt.
Lägg kidneybönor i blöt i ca 10 timmar 1 del bönor 3 delar vatten. Koka i dryga timmen i nytt vatten. Lägg i basilikablad, hackad rödlök, hackade tomater, honung, olja, balsamvinäger, grovmalen svartpeppar och salt. Fyll pitabröd med salsan och toppa med turkisk yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar